הרבה פעמים אנשים מבקשים להיכנס לתחום הזכיינות, אך העסק שמושך אותם ונראה להם כדאי, כלל אינו מיישר קו עם הכישורים או ההשכלה שלהם ועל כן הם חוששים שלא יתאימו להיות מועמדים ראויים עבור אותו עסק. מהצד השני נמצאת החברה המזכה שמבקשת שכל הזכיינים שלה יישרו קו בכול המובנים- בתחום השירות, העיצוב, הקונספט ושיטת התפעול, כך שהרווחים ימשיכו לזרום ורק יתגברו, ואילו הלקוחות לא יאבדו אמון במותג. על מנת לענות על הצורך של שני הצדדים פותחה שיטת זכיינות תפעולית.
לטובת שני הצדדים
מהי זכיינות תפעולית? ובכן מדובר על שיטה שפותחה לאורך השנים לאחר שהובן הקושי. שיטה זו מקלה על שני הצדדים וזוהי מהותה: החברה המזכה היא זו שבונה את הקונספט הכללי מא' ועד ת' ואילו כל שנדרש מהזכיין זה לנהל, לשווק ולמכור. כך שאין צורך להתמודד עם עיצוב החנות, סידור המלאי, תכנון אדריכלי וכדומה. מה שנישאר לזכיין לעשות זה להתמקצע בשלושת הפרמטרים הנ"ל, (מכירה, ניהול ושיווק), מבלי להתפזר וללכת לאיבוד, מבלי שיוערמו קשיים מיותרים לאורך הדרך.
פיקוח
אופציה נוספת הקשורה לזכיינות תפעולית מתייחסת לפיקוח. הרבה פעמיים החברה המזכה שומרת לעצמה את האופציה לבקר את התקדמות הזכיין, לבחון את הביצועים לאור הביצועים של שאר הסניפים. כך ניתן לפקח על ההצלחה, ואם יש אי שביעות רצון ניתן להצמיד לזכיין עזרה נקודתית- למשל תמיכה מקצועית בתחום המכירות. על כן זכיינות תפעולית היא מנגנון שמגן נאמנה על שני הצדדים.
יתרונות וחסרונות
מצד אחד ברור לכל מהו היתרון המשמעותי של התמיכה הצמודה שמובילה לרווחים. עם זאת לא כל זכיין בנוי באופי שלו שיגידו לו מה לעשות ושיפקחו עליו מקרוב. יש זכיינים שמגיעים לתחום כיוון שהם צמאים לעצמאות, אך כאשר הם נתקלים בפלטפורמה שכזו הם מגלים שלא לזה הם פיללו. על כן כאשר עומדים לחתום על חוזה בין זכיין למזכה יש לברר מהם התנאים המדוברים ומהי משמעותם ולבסוף לשאול האם אופי החוזה מתאים לכם, ועירוב עורך דין מומחה בתחום הקניינות עשוי להעניק פתרון יצירתי כאשר לא מרוצים מתנאי החוזה.