רשתות זכיינות
בישראל ישנם למעלה מ-20,000 עסקים הפועלים בשיטת הזכיינות. בין הרשתות הבולטות שפועלות בדרך זו: קופיקס, מקס ברנר, בורגר ראנץ', ג'פניקה, ארקפה, ארומה, אילן'ס, סקארה, קפה גרג, פיצה פרגו, כפר השעשועים, רי/מקס (עם למעלה מ-100 סוכנויות לתיווך נדל"ן שכל אחת מהן היא זכיין), רי-בר (Re:Bar), אלדו, נעלי קליגולה, אופנת קיווי, LAKA (מניקור אקספרס), לג'נדה, קפה קפה, בהדונס ומילגה.
עלות ההצטרפות לרשת כוללת שני מרכיבים עיקריים: המחיר שאותו משלמים עבור הזיכיון, והעלות של הקמת הסניף/ מסעדה/ בית קפה/ חנות וכו'. לדוגמה עלות זיכיון של רשת גרג קפה מוערכת ב-200,000 ₪ ועלות הקמת בית קפה שכזה היא כמיליון ₪, קבלת זיכיון להפעיל חנות של אופנת רנואר כרוכה בתשלום של בין 100,000 ₪ ל-200,000 ₪ וההשקעה בחנות עצמה נעה גם כן סביב המיליון ₪, ואילו פתיחת סניף של "ענק הבלונים" כרוכה בתשלום של 150,000 ₪ עבור הזיכיון וסכום דומה עבור החנות עצמה.
עלות נוספת של הצטרפות אל רשתות זכיינות היא התשלום השוטף עבור הזכות להיות חלק מהרשת, ושלרוב מתבטא באחוזים מהמחזור. בתחום ההסעדה נהוג לגבות בין 3 ל-10 אחוזים מההכנסות, כשלעתים כלול בכך גם תשלום עבור פרסום הרשת כולה ולעתים יש לשלם עליו בנפרד, ואילו בתחום ההלבשה ישנם שני מודלים: האחד, זכיינות קלאסית, שבו הזכיין רוכש בעצמו את המלאי ומשלם לרשת אחוזים מהמכירות, והשני, הרווח יותר, זכיינות תפעולית – הרשת היא זו שמעבירה לסניפים סחורה, והזכיין מעביר לה בתמורה סביב ה-60% מהמכירות.
בכל מקרה חשוב לבחון חוזה זכיינות גם בהיבטים אחרים: מהי תקופת הזכיינות, האם ניתן לבטל את החוזה, מה קורה אם ישנה הפרה של תנאי זיכיון כאלה ואחרים, עד כמה יש לזכיין חופש פעולה ומה כוללת התמיכה של הרשת, ועוד – רק ליווי משפטי מלא של איש מקצוע בעל ניסיון בתחום הזכיינות דוגמת עורך הדין גיא קולן יוביל לחוזה שיבטיח את מיצוי היתרונות של רשת זכיינות.